TESTY SAMOCHODÓW

Volvo XC-60 B4 Mild Hybrid Diesel – TEST

PIERWSZE SŁOWA PO TEŚCIE

Volvo XC60, który ma już trzy lata, nadal jest światowym bestsellerem Volvo i jednym z najlepszych samochodów w segmencie D-SUV premium. Najnowsze modyfikacje tego modelu obejmują gamę łagodnych silników hybrydowych benzynowych i wysokoprężnych zgrupowanych pod nowym znaczkiem „B”. XC60 jest modelem średniej wielkości w ofercie szwedzkiego producenta. Mniejsze i tańsze od flagowego XC90, ale bez problemu pełni wszystkie funkcje, których można oczekiwać od pełnowymiarowego SUV-a. Ma rodzinny charakter, dobrze nadaje się do podróży i sprawnie porusza po mieście.

WYGLĄD

Z pewnością można powiedzieć, że Volvo XC60 ma uniwersalne rozmiary i budzącą zaufanie nieco kanciastą, ale całkiem zgrabną sylwetkę. To już wersja po faceliftingu, o którym po raz pierwszy usłyszeliśmy w marcu 2021 roku. Zmiany nie są duże, a kosmetyczne. Z tyłu zniknęły końcówki układu wydechowego, a z przodu delikatnie przeprojektowano grill i zderzak. To duży, pełnoprawny SUV klasy średniej. Z bliska wydaje się być w sam raz, jednak żeby objąć go całego wzrokiem, trzeba zrobić kilka porządnych kroków do tyłu. Auto mierzy 4688 mm długości, 1902 mm szerokości (+215 mm z lusterkami) i 1658 mm wysokości, a jego rozstaw osi całe 2865 mm. 

NAPĘD

Jednostka napędowa, jaką zamontowano w naszym egzemplarzu, to oczywiście silnik o pojemności 2.0 litrów. Jest to diesel z układem miękkiej hybrydy i oznaczono go symbolem B4. Produkuje on 197 koni mechanicznych. Czym jest ta “miękka hybryda”? Energia jest generowana podczas hamowania, a następnie gromadzona w baterii 48 V i wykorzystywana do wspomagania silnika spalinowego podczas rozruchu i startu. Przykładowo, kiedy dojeżdżamy do świateł, auto wyłączy silnik tuż przed kompletnym zatrzymaniem, a następnie bez zastanowienia i bez szarpnięcia całą “budą” uruchomi naszego klekota po pierwszym muśnięciu gazu. Z silnikiem współpracuje 8-biegowa skrzynia automatyczna, która działa tak, żebyśmy jej nawet nie zauważali. Możemy za pomocą lewarka zmieniać biegi ręcznie, ale raczej się to nie przydaje. Już nawet przy kierownicy nie znajdziesz łopatek, producent najwidoczniej stwierdził, że nie są one potrzebne. Sprint do 100 km/h trwa 8,3 sekundy, a rozpędzanie kończy się przy 180 km/h. To wszystko przez słynną elektroniczną blokade

WNĘTRZE I WYPOSAŻENIE

Wnętrze Volvo XC-60 po Face liftingu nie ma zbyt wiele zmian. Największą zmianę widać wsiadając do środka i uruchamiając auto. Przed Twoimi oczami ukaże się zupełnie nowy wygląd wirtualnego kokpitu. Podobnie na centralnym wyświetlaczu, tam również wprowadzono nowy system Android, który pozwala na więcej personalizacji i obsługi aplikacji Google. Otrzymamy spory, 9 calowy ekran multimediów umieszczony w pozycji pionowej. Menu jest proste i minimalistyczne, a więc stara się nie absorbować kierowcy. Może niektóre funkcje jak wybór asyst podczas jazdy mają niewielką czcionkę, ale po dłuższym użytkowaniu wszystko będziemy robić intuicyjnie, a wybór asystentów jazdy to nie jest coś, co robi się często. Minimalizm objął większość funkcji, tak więc nawet klimatyzację trzeba obsługiwać z poziomu ekranu. Na szczęście sam system działa na tyle szybko, że korzystanie z wyboru temperatury i nawiewów nie będzie bardzo uciążliwe. Przednie fotele jak w każdym Volvo są genialne. Pozycja za kierownicą idealnie sprawdza się w czasie podróżowania, kierowca ma nie tylko znakomitą pozycję za kierownicą, ale również może się zrelaksować.

PRZESTRONNOŚĆ

Volvo XC60 B4 bardzo dobrze wypada natomiast pod względem przestronności i funkcjonalności. Wymiary zewnętrzne Volvo XC60 wynoszą: 4708 mm długości, 1902 mm szerokości, 1658 mm wysokości i 2865 mm rozstaw osi. Prześwit szwedzkiego SUV-a mierzy 21,6 cm. W rodzinnym SUV-ie nie mogło zabraknąć bardzo pojemnego bagażnika. Ten w XC60 ma pojemność blisko 500 litrów i mnóstwo elementów ułatwiających wykorzystanie dostępnej przestrzeni takich jak haczyki czy pojemne wnęki. W rzeczywistości sprawia wrażenie znacznie większego, niż wskazują to dane techniczne. Jest też wnęka umożliwiająca przewiezienie dłuższych przedmiotów. Pochwały należą się za szeroki otwór i względnie nisko poprowadzony próg załadunku. Wewnątrz przestronnej kabiny bez względu na wybraną specyfikację panuje atmosfera skandynawskiego spokoju.

PODSUMOWANIE

Volvo XC60 B4 okazało się być naprawdę dobrym SUV-em. To niesamowicie wygodny i elegancki SUV, który zapewni wysoki komfort podróżowania, bezpieczeństwo oraz świetne osiągi. To samochód, którym jeździ się bardzo przyjemnie i można się w nim zrelaksować, a jednocześnie nikt nie będzie zwracać na ten samochód specjalnej uwagi. Wreszcie Volvo XC60 to samochód, który daje kierowcy i pasażerom niesamowity spokój. Volvo XC60 to prawdziwy wzorzec luksusowego SUV-a średniej wielkości. W tym modelu próżno szukać błyskotek i oszałamiających bajerów. W zamian z kolei otrzymujemy naprawdę kompletny produkt wysokich lotów. Auto dobrze się prezentuje, pewnie się prowadzi i w dodatku jak na takie gabaryty nienagannie radzi sobie z zakrętami i szybszą jazdą, a to przecież nasi rodacy lubią najbardziej. Test dzięki uprzejmości https://domvolvo.volvocars-partner.pl/

GALERIA ZDJĘĆ

Możesz również polubić…